מוזיקה ואפקטים בפודקאסטים – מדריך

מגיש: יובל מלחי

יוצר ומגיש הפודקאסטים קטעיםהיסטוריה לילדיםמלחמת העולם השנייה ורבים אחרים. מרצה להפקת פודקאסטים, היסטוריה וחדשנות.

סאונד יכול לעשות את ההבדל בין פודקאסט טוב למצוין וגם להפוך פרק מצוין לגרוע. יש אנשים שיותר מדי מוזיקה מפריעה להם. יש אנשים שפחות מדי מוזיקה מפריעה להם.

במדריך הקצר שלפניכם אספר על אתרים בהם יש מוזיקה חופשית לשימוש, אפקטים ואתן כמה טיפים על – מתי ואיך להשתמש במוזיקה בפודקאסט שלכם.

מודעה

מתי ואיך להשתמש במוזיקה בפודקאסט

יש פודקאסטים מעולים שאין בהם ולו טיפה אחת של מוזיקה. בסוף אנחנו באים לשמוע רעיון או סיפור טוב. אבל מוזיקה מוסיפה מאוד, היא כמו תבלין. אם לסיפור בפרק שלנו יש קטע מותח, מוזיקה שנכנסת באיטיות בלי שהמאזין מבחין בה, יכולה להעצים את החוויה והאווירה של הסיפור.

דיבור בשבילי הוא כמו מזון. אני צריך הפסקות בדיבור כדי לעכל את מה ששמעתי. מכירים את האנשים האלה שמדברים מהר בלי לעצור ובסוף יש לכם כאב ראש? אז כזה.

אם בפרק יש סיפור או יש המון פרטים, רצוי לעצור מדי פעם להפסקה של 10-15 שניות לתת למאזין “לעכל” את מה שהוא שמע. בזמן שאתם שומעים פרק פודקאסט המון מחשבות מתרוצצות בראש. תנו למוח שלכם רגע של שקט כדי שהוא יסדר את המחשבות במגירות המתאימות ותוכלו להמשיך להאזין בנחת.

בקיצור, תעשו הפסקות מדי פעם לברייקים של מוזיקה.

כמה טיפים מהירים לשימוש במוסיקה בפודקאסטים

  • רצוי לא לשים מוזיקה חזקה מדי שכן היא מפריעה לשמוע את הדובר ולעיתים יכולה להפריע למאזינים הרבה יותר מכפי שאתם משערים.
  • השתמשו בפייד אין ופייד אאוט (Fade in fade out).
  • נסו לא לשים מוזיקה לאורך כל הפרק. רגעים בהם מישהו מדבר בלי מוזיקה הם בדרך כלל המקומות בהם ההאזנה היא עם הכי הרבה קשב.
  • אם זה ראיון – עשו שימוש במוזיקה בפתיח, בהפסקות קלות ובסגיר. אם המרואיין מספר סיפור עצוב, אין צורך לשים מוזיקת פסנתר. לפעמים שקט יכול להיות הדבר הכי חזק בפודקאסט. למה לפעמים? שמעתם פעם עשר שניות של שקט בתכנית רדיו? אפילו טל ואביעד מלווים במוזיקה קצבית. בפודקאסטים יש אפשרות לתת לאנשים לשמוע שקט, זה חלק מהסיפור.

מוזיקה – אתרים המאפשרים הורדה ושימוש ללא תשלום (תמורת אזכור)

מודעה

בפודקאסטים רצוי להיזהר ולשים לב באיזה רצועות אנחנו משתמשים. שימוש במוזיקה קיימת של זמרים ידועים מהווה הפרה של זכויות יוצרים. אם אינכם מרוויחים כסף מהפודקאסט אפשר יהיה לטעון בבית משפט או בהסדר מחוץ לכותלי בית המשפט שאתם תכנית לימודית ללא רווח וכו’ וכו’ אך  רצוי להימנע מלהגיע לשם.

לכן, אנחנו משתמשים במוזיקה שהיא בטוחה לשימוש כל עוד אנחנו מזכירים את שם האומן. אם אין ביכולתכם להזכיר את האומן והאתר ממנו הורדתם את המוזיקה, כדאי לרכוש את הרצועה. עלות של רצועה אחת יכולה לנוע בין דולרים בודדים לעשרות דולרים בדרך כלל.

האתרים מהם ניתן להוריד מוזיקה, להשתמש בה בפרויקטים שונים ללא עלות כל עוד אתם מזכירים את שם האומן (מומלץ לקרוא את תנאי השימוש במוסיקה של כל אתר):

  • icons8.com/music – יש ליצור לינק לאתר icon8 בדף הפרק של הפודקאסט שלכם או בכל מקום בו אתם עושים שימוש במוזיקה שבאתר.
  • teknoaxe.com – אתר עם יותר מ-1,500 יצירות. אפשר לחפש לפי סוג המוזיקה אבל לא מעבר לזה. כדי לחפש יותר בנוחות ניתן לגשת לערוץ היוטיוב של היוצר.
  • filmmusic.io – אתר עם יצירות רבות, חופשיות לשימוש. בכל הורדה תקבלו את הטקסט המדויק שמבקשים מכם לשים בדף הפרק.
  • incompetech.com – באתר הזה יש קטעים חופשיים לשימוש ויש כאלה שלא. כל הקטעים החופשיים לשימוש קיימים גם באתר filmmusic.io ולכן אין באמת צורך להשתמש בו. פעם זה היה ה-אתר.
  • purple-planet.com – אתר עם מוזיקה נהדרת. מבקשים שתשימו את הלינק הבא לאתר שלהם:

יש אתרים המבקשים אזכור יותר מפורט כמו:

Music from https://filmmusic.io
“Wide Open Road ” by Claus Appel ()
(License: CC BY (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0

אם מישהו נותן לכם מוזיקה בחינם, ומבקש אזכור של שמו, רצוי מאוד לעשות זאת, הרי אם זה היה הפוך בוודאי הייתם רוצים שיאזכרו את שמכם גם. בנוסף כיום יש יותר ויותר תוכנות ואפליקציות הסורקות אתרים שונים בחיפוש אחר תמונות ומוזיקה שנעשה בהן שימוש לא חוקי ואתם מסתכנים בתביעה על הפרת זכויות יוצרים.

אז פשוט. עשו שימוש במוזיקה, ציינו את שם היוצר (או כל פרט אחר שהוא מבקש) ותבוא עליכם ברכה וקארמה טובה.

יש עוד אתרים מומלצים להם יש מוזיקה חופשית, מומלץ לבדוק מה הדרישות המדויקות של כל אתר. יש אתרים המרשים לעשות שימוש במוזיקה רק לצרכים אישיים או לימודיים ופודקאסטים לא תמיד נופלים בקטגוריה הזאת.

אפקטים – אתרים המאפשרים הורדה ושימוש ללא תשלום (תמורת אזכור)

רוב הפודקאסטרים שעושים שימוש באפקטים, מורידים אותם מיוטיוב או כל מיני ספריות דומות. המחשבה היא שאף אחד לא יבוא לתבוע אותנו כי שמנו אפקט של מקדחה בפרק, אבל עדיין אני מאמין שצריך לתת את הכבוד ליוצרים והזכויות שלהם.

מומלץ להתחיל לחפש אפקטים באתר: freesound.org.

חיפוש באתר אחר אפקט מקדחה (drill), לדגמא, ייתן לנו 1,325 אפשרויות. אפשר למקד את החיפוש ולחפש מקדחה של כביש או אתר בנייה.

אתר מוצלח נוסף להורדת אפקטים הוא freesfx.co.uk – באתר זה תוכלו למצוא כ-2,000 אפקטים לשימוש לכל מטרה. חיפוש שלי לאפקט ‘כלב’ החזיר 31 תוצאות. לא רע!

יש להזכיר את שם האתר בקרדיטים.

אתר שלישי שמאפשר (גם) להורדת אפקטים ללא תשלום הוא – soundbible.com. יש ללחוץ על האפקט כדי לגלות את שם היוצר ולתת קרדיט גם ליוצר וגם לינק לאתר.

ודבר אחרון. אם יש לכם מיקרופון נייד, קל להקליט אפקטים בעצמכם. יצא לי לחפש אפקט מסוים במשך חצי שעה. בסוף יצאתי החוצה ובחמש דקות הקלטתי את האפקט בעצמי (הליכה איטית על חצץ…). במקרה כזה לא צריך לתת קרדיט לאף אחד. שווה לזכור.

אני בטח שגם לכם יש טיפים טובים, אשמח מאוד לקרוא עליהם כאן למטה בתגובות.

🤗 🙇‍♂️ 🎤 🎧

יובל

אולי יעניין אותך גם:

כתיבת תגובה