ציון משתמשים
על הפודקאסט – עושים תנ”ך עם יותם שטיינמן
פודקאסט על ההיסטוריה של התנ”ך והמזרח הקדום. מסע היסטורי אל תקופת המקרא.
האזנה לכל פרקי הפודקאסט
יותם שטיינמן ואורחים יוצאים למסע היסטורי אל תקופת המקרא
אחד הסיפורים האהובים והמוכרים בתורה, הוא סיפור יעקב שחולם את חלום הסולם. לסיפור קצר זה ניתנו לאורך הדורות פרשנויות רבות. אם מבינים אותו בהקשרו ההיסטורי המתאים, נוכחים לדעת כי הוא מתכתב עם הקונטקסט התרבותי שבתוכו חובר והוא מכיל זיקות חוץ מקראיות רבות. בפרק נעמוד על חלק מהן, בין השאר:
מה משמעות המילה “סולם” בסיפור, וכיצד הוא מתקשר למקדשים מסופוטמיים בימי קדם? מדוע נכתב שמלאכי אלוהים עולים ויורדים בסולם? מה הקשר בין הסיפור לסיפור מגדל בבל מחד ולמיתוס הבריאה הבבלי מאידך?
מהם שלושת סוגי החלומות בז’אנר הספרותי של חלומות בעולם העתיק, וכיצד, באופן חריג, שלושתם באים לידי ביטוי בחלומו של יעקב?
מדוע לאחר יקיצתו יעקב מציב לאלוהים תנאים? מה פשר ההבטחה של אלוהים ליעקב ומה פשר תגובתו של יעקב? וכיצד הסיפור עומד בצומת מרכזית בהקבלה בין יעקב, אברהם ובני ישראל השבים מהגלות?
על זאת ועוד בפרק זה בו מתארח חוקר המקרא שחר ענבר.
האזנה נעימה,
יותם
פרטים נוספים
הגשה: יותם שטיינמן
הפקה: פודקאסט ישראל
אתר אינטרנט: osimhistoria.com/osim-tanach
החסרנו משהו? מצאתם טעות? כתבו לנו.
שלום יותם…
אני מאזין קבוע של עושים תנך ואני מבקש לומר כי היה ראוי להזמין את ליאורה רביד לתוכנית המאה (ולהתגבר על המשקעים). אבל אם אשמע שהזמנת אותה והיא העדיפה לא לבוא אזי תנוח דעתי ולא אחשוב שיש כאן טינה כלשהיא.
ככלל תבורך על התוכנית המעולה שבזכותך אני מעשיר את ידיעותיי ואת עולמי הרוחני
כתובת אתר הפודקאסט לא מעודכן..הקישור הנכון הוא https://www.osimhistoria.com/osim-tanach
בכלל כל רשת הפודקאסטים של עושים היסטוריה עברו לאתר חדש. חבל שלא מעודכן גם בשאר התוכניות.
היי אביב,
תודה רבה על העדכון.
עדכנו את הקישור.
ערב טוב,
רני
בפרק על סוד עקרותה של שרה
נאמר שלפי המחקרים ממוצע גיל התמותה לפני כמאתיים שנה היה ארבעים ומשהו ומחצית מהילדים מצו לפני גיל חמש.
המסקנה מכך, שרוב האנשים מתו בגיל ארבעים בערך היא שגויה כמובן.
אם הממוצע ארבעים ומחצית מתו בילדות המוקדמת, המחצית השנייה הגיעה לגילאי שבעים – שמונים.
זה חשבון פשוט.
גם עצמות אגם שנמצאו מלפני מאות ואלפי שנים תוארכו לגילאי 70.
לשימת ליבכם.
יותם יקר
תודה על פודקאסט מרתק. מפריע לי כאשה, שבכל פעם שעולה נושא היותן של הנשים רכוש בתנך, או סוגיה אחרת שקשוקה למעמדן, אתה אומר “סליחה מהנשים” או “שלא יכעסו הנשים”. האם מצב זה לא אמור להפריע לכל אדם באשר הוא? אילו היו הנשים רכוש היום, מבחינתך ומבחינת חבריך הגברים זה היה בסדר?!
אם אתה מתיימר להציג עמדה נאורה ומתקדמת, מתבקש שתאמר “סליחה מהמאזינים”. כל המאזינים.
אם כך, מפריע לך כאדם