ציון משתמשים
על הפודקאסט – אינטרוספקציה
בפסיכולוגיה קיימים מחקרים רבים שנועדו לחשוף את המניעים של התנהגותנו האנושית, אבל כמה מהמחקרים הללו אנחנו באמת מכירים, או מבינים?
אנחנו מאמינים שהאקדמיה לא חייבת להיות כל כך מבלבלת; לכן, החלטנו להביא את החוקרים והחוקרות הטובים ביותר שלנו לדון בהיבטים הרבים של הפסיכולוגיה – בגובה העיניים.
בהסכת (פודקאסט) הזה, נארח דמויות שונות מבית הספר למדעי הפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה
כדי ללמוד עוד על מחקרים עדכניים, על התנסויות של סטודנטים.ות בקמפוס ועוד.
האזנה לכל פרקי הפודקאסט
"התקשרות היא צורך קיומי. הטיפול הטוב (עבור הילד) הוא כמו אוויר נקי לנשימה. תחשבו שאתם נמצאים במקום בו האוויר נקי וזה בריא עבור הגוף שלך. אם לעומת זאת האוויר מזוהם בכל מיני דברים לא טובים אתה לא יכול להגיד לעצמך לא לנשום, נעבור דירה, נחכה כמה שנים וכשאעבור למקום אחר אתחיל לנשום. התוצאה היא שאתה נושם אוויר מזוהם, אתה משלם מחירים בריאותיים ומשהו עובד אצלך פחות טוב, אבל אתה חייב להמשיך לנשום. התקשרות זה בדיוק אותו הדבר: אם יש לך הורות שתומכת בהתקשרות בטוחה, הרווחת כמו אוויר נקי. אם יש לך הורות שהיא אפילו פוגענית, אתה לא יכול להפסיק לרצות להתקשר (כמו שאי אפשר להמשיך לנשום) ואתה מתקשר לאמא או לאבא גם אם הם פוגעים בך ואתה משלם מחירים כמו אוויר מזוהם וזה מעין יחס שיכול להיות שיפגע בך בהמשך ההתפתחות."
תאוריית ההתקשרות אומרת שבכל אחד מאיתנו טבוע הצורך ליצור קשר עם מטפל מרכזי אחד לפחות, ושקשר זה חיוני להתפתחות חברתית ורגשית תקינה של הפעוט. אם הצורך הקיומי נענה, הילד יפתח במערכת הציפיות הפנימית שיש מישהו שיוכל ללכת אליו כשרע לו וזה ינסוך בו תחושת בטחון. לצד זה, לא מספיקה ההתקשרות בלבד אלא גם שהמטפלת העיקרית תקרא את המצוקה שלו ותגיב בהתאם.
האם הצורך בהתקשרות טבוע בכל אחד מאיתנו ובאופן ספציפי בילדים על הספקטרום האוטיסטי? כן בענק. בניגוד למחשבה שאומרת שילדים על הרצף לא מעוניינים בקשר, הם כן מחפשים את ההתקשרות עם המטפל העיקרי אך מבטאים את זה בצורה קצת אחרת. אם ילד 'טיפיקלי' יושיט ידיים ויחפש את המגע החם שמרגיע, ילד על הרצף לפעמים יסובב את גבו בועד הוא יתקרב לעבר המטפל ויציג התנהגות דו משמעית ולא מובנת. ההבדל הזה ממחיש כי יש כאן תקשורת לא מובנת ולא בהיעדר התקשרות או אי צורך בתקשורת.
פרופ' דוד אופנהיים עוסק בשאלה הזו כבר שלושה עשורים במרכז המחקר להתפתחות הילד, והאש שבו עדיין בוערת. היא שומרת על חומה משום שעדיין קיימת התפיסה המוטעית לפיה ילדים על הספקטרום אינם מתקשרים להוריהם, ודוד פועל לשנות אותה דרך המחקר. כיצד עוזרים להורים לקרוא את הסימנים של ילדיהם? מהי החשיבות בקריאת הסימנים הללו והאם יש עוד גורמים סביבתיים שיכולים לתרום בהמשך החיים?
הצטרפו אלינו לפרק, וחפשו אותנו גם בקבוצת הפייסבוק "אינטרוספקציה"
ובאתר התכנית, בו תוכלו להירשם גם לניוזלטר – https://introspectionpod.wixsite.com/podcast/newsletter
פרטים נוספים
הגשה: עמית צ'יזיק, ענבר לורבר
הפקה: עמית צ'יזיק, ענבר לורבר
יועץ אקדמי: ד"ר עודד קלויר
אתר: introspectionpod.wixsite.com/podcast
החסרנו משהו? מצאתם טעות? כתבו לנו.