פודקאסטר מדבר: חגי אלקיים שלם

חגי אלקיים שלם

“פוליטיקה אולי נראית מהצד כמו משהו מגעיל שלא שווה לגעת בו, אבל היא יותר כמו ספורט עם חוקים משלו שאפשר להסתכל עליו לעתים גם מבחוץ ולהעריך מהלכים מוצלחים יותר או פחות.” יוצר ומגיש הפודקאסט “הספינר“, חגי אלקיים שלם, מתראיין.


ספר בכמה מילים על הפודקאסטים שלך

יש לי שני פודקאסטים!
הספינר” הוא פודקאסט שמנסה להסביר לאנשים איך עובדת פוליטיקה – בעיקר עקרונות של פסיכולוגיה פוליטית ואסטרטגיה פוליטית.

בגלל כל הקטע של “שנת שלושת הבחירות” הדרדרתי קצת לאקטואליה, אבל בדרך כלל אני מנסה ללמד את המאזינים על עקרונות קצת יותר על-זמניים בפוליטיקה, כמו קבלת החלטות של מצביעים, תהליכי מחאה, או התמודדות עם קמפיינים שליליים.

אסור להשוות” הוא פודקאסט חדש יותר, שבו אני והשותף שלי – אורן ברנשטיין – מפרקים בעיות מהעולם האמיתי ונותנים להן פתרונות מעולמות תוכן לא צפויים.

למשל, אנחנו מנסים להסביר איך לאחר פחות לעבודה באמצעות מדע המורכבות או איך לבחור בני זוג באמצעות אלגוריתמים מוכרים.

למה החלטת להתחיל את הפודקאסט?

קודם כל, כי אני אוהב ליצור תוכן. אני חושב שלפתוח פודקאסט בלי התשוקה הזו ליצירת תוכן זה פספוס.

נקודתית, את “הספינר” התחלתי כי העבודה שלי היא ללמד אנשים על פוליטיקה – אני מעביר הרצאות על פסיכולוגיה פוליטית, על פסיכולוגיה חברתית, על היסטוריה פוליטית, ודברים כאלה, וכל הרצאה תמיד נגמרת בחצי שעה-שעה של שאלות במסדרון על כל מיני דברים.

אז חשבתי – אולי יש פה הזדמנות, אם אני גם ככה כל הזמן מסביר לאנשים מה קורה בעולם, הפוליטי מנקודת המבט המקצועית שלי (כפסיכולוג פוליטי), למה לא למסד את זה? הרגשתי שאני יכול לעשות לאנשים המון סדר בראש, ועד כה נראה שזה עובד לי.

את “אסור להשוות” התחלנו כי אורן ואני קוראים המון על דברים שהם מחוץ לתחומי הידע שלנו וכל פעם מתפלאים לראות איך אפשר לקחת נושא מתחום אחד ולהשליך אותו על תחום אחר.

אורן ואני גם משתפים פעולה ביצירת תוכן המון וזה כיף לנו ממש, אז היה לנו די טבעי להפוך את זה לפודקאסט.

איך גילית את עולם הפודקאסטים?

האמת שלפני שהאזנתי לפודקאסט, כבר התחלתי אחד משלי.

בשנת 2009 ידעתי שיש דבר כזה שנקרא “פודקאסטים”, ויחד עם כמה חברים התחלתי את “אבודים – הפודקאסט הישראלי“, שהיה בעיקר וידאו בלוג אבל יצא גם בפורמט של פודקאסט שבו ניסינו להסביר מה לעזאזל הולך בסדרה “אבודים”.

היינו פעילים לאורך עונות 5 ו-6 של הסדרה, הגענו למשהו כמו 300-400 מאזינים / צופים קבועים, וזה קיים עד היום באינטרנט כדי לפדח אותנו (אז למה אני כותב על זה פה? שאלה טובה).

בהמשך, התאהבתי בפודקאסטים כמדיום בעיקר דרך Hardcore History של דן קרלין, שגרם לי להתחרט על זה שלא הלכתי ללמוד היסטוריה.

אז גיליתי שאפשר לקבל חשיפה להמון עולמות אחרים שרחוקים ממני דרך פרקים קצרים של פודקאסטים – ואז להמשיך משם כדי להעמיק בדברים שהכי עניינו אותי.

כיום כל פודקאסט שמדליק אצלי התלהבות כלשהי בדרך כלל מוביל לזה שאני קורא ספר או שניים באותו התחום, כמו שאכן קרה עם התכנים של דן קרלין בזמנו.

מהם הפודקאסטים האהובים עליך?

בעברית אני מאד אוהב את “חיות כיס” ובזמנו גם ממש אהבתי את “ערך מוסף” – אני רואה בהם סוג של מודל, כי אני מנסה לעשות בפוליטיקה את מה שהם מנסים לעשות בכלכלה.

אני גם מאזין קבוע ל”עושים פוליטיקה” ו”התשובה“.

באנגלית אני מקשיב כל הזמן ל-The Ezra Klein Show בעיקר כדי לקבל הפניות לחומרים חדשים לקרוא, אבל גם כי עזרא קליין הוא מראיין בחסד.

אני גם מאד אוהב את Cortex, פשוט כי הדינמיקה של שני המגישים מעולה ואני מאד אוהב את ערוץ היוטיוב של CGP Grey, אחד המגישים.

מעבר לזה אני חושב שאני מקשיב לעשרות פודקאסטים באופן מזדמן – פרק פה ופרק שם.

מה הדברים הכי מגניבים שקרו לך עם הפודקאסט?

אני חושב שהשלב שבו אנשים התחילו לומר לי ברחוב “היי, אתה הספינר!” ולבקש להצטלם איתי היה שלב די מפתיע עבורי, גם מפדח משהו, אבל מגניב בטירוף בלי ספק.

בעתיד אני בעיקר רוצה להגיע ליותר אנשים שפחות מתעניינים בפוליטיקה.

קהל המאזינים שלי הוא ג’נקי של פוליטיקה ברובו המכריע, ואני מאד רוצה להרחיב את זה גם לאנשים במעגלים מרוחקים יותר – ולהראות להם שפוליטיקה זה לא רק דבר מגעיל, אלא יותר כמו ספורט עם חוקים משלו שאפשר להסתכל עליו לעתים גם מבחוץ ולהעריך מהלכים מוצלחים יותר או פחות.

יש לך טיפ/ים לפודקאסטרים מתחילים?

קודם כל, תדעו מה אתם רוצים להשיג מהפודקאסט. הוא סתם outlet יצירתי? הוא נועד לקדם אתכם או את העסק שלכם? הוא נועד להכניס כסף? הוא נועד לחנך? הוא נועד לייצר שינוי חברתי?

כל אחת מהמטרות האלה תדרוש מכם להרים פודקאסט קצת אחרת. הרבה פודקאסטרים מתחילים סתם כי הוא רוצים, אבל בלי להגדיר *למה* הם רוצים את זה, הם לפעמים מתפזרים ומגיעים לתוצאה שונה ממה שהם באמת רצו – ולפעמים אפילו מתאכזבים מזה בלי שום סיבה טובה.

דבר שני – לא משנה מה התחום שלכם, הדרך להשתפר בהפקת תוכן היא צריכה של המון תוכן. ותוכן מגוון. תקראו ספרים, תאזינו לפודקאסטים, תלכו להרצאות, תיקחו קורסים, תצפו בסרטים דוקומנטריים. תראו מה עובד לאחרים, תתחדדו מזה, תעשירו את עצמכם – והתוצרים שלכם ייהפכו לטובים יותר.

עוד משהו שבא לך לחלוק עם העולם?

פוליטיקה אולי נראית מהצד כמו משהו מגעיל שלא שווה לגעת בו, אבל אם מבינים מה הולך ומסתכלים על זה מנקודת מבט עם קצת פחות מעורבות רגשית – אפשר גם לסבול פחות, וגם להשפיע יותר.

אל תוותרו על הפוליטיקה, כי אז אתם משאירים אותה לאנשים פחות טובים מכם.

וחוץ מזה, גם אם אתם לא מפיקים פודקאסט משלכם – העצה מלמעלה על לצרוך מלא תוכן, ובעיקר לקרוא מלא, היא לא רק עצה טובה ליצרני תוכן, אלא לכל בנאדם.

תצברו כמה שיותר נקודות מבט על העולם, ותגלו שהוא הופך להרבה יותר מעניין ושהרבה יותר קל להתמודד איתו.

אולי יעניין אותך גם:

כתיבת תגובה