פודקאסטרים מדברים: עופר להב

עופר להב

“לפני כשנתיים נסענו במנהרות הכרמל, ואתה רגיל שרדיו רגיל מתנתק איך שנכנסים למנהרה. באותו יום שמענו רדיו באינטרנט שמישום מה לא התנתק מתחילת המנהרה ועד סופה. באותו רגע אמרתי וואללה, לפחות חלום אחד התגשם.”

עופר להב, מגיש ויוצר הפודקאסט “בעברית“, מתראיין.

ספר בכמה מילים על הפודקאסט שלך

קרוב לעשר שנים שהתכנית “בעברית” משודרת בקול השלום באינטרנט.

בהתחלה כתכנית של מוזיקה ישראלית נטו, אבל עם הזמן חיידק הביזאר שלי חזר לחפש סיפורים מוזרים סביב העולם ולשלב אותם בתכנית כסוג של “מהדורת חדשות אלטרנטיבית” לחדשות הבאמת באמת משעממות שיש לעיתונות ולתקשורת הרגילה להציע.

אם נמאס לכם מגנץ, ביבי וליברמן – אתם מוזמנים ללמוד איך עוצרים הוריקן בעזרת מים קדושים, איפה אפשר להשיג ארונות קבורה באיקאה, איך לעשות הרבה כסף בלי לעשות כלום ועוד ועוד.

למה החלטת להתחיל את הפודקאסט?

בעיקר כדי לחשוף את התכנית לקהל שלא יכול להאזין לה בלייב.

הן מאזינים מישראל, שבשעת השידור של התכנית הם בעבודה, והרבה יותר נוח להם לשמוע רדיו באוטו, בדרך הביתה, והן למאזינים של קול השלום שמגיעים כמעט מכל מקום בעולם, ושעת השידור של התכנית בלייב תופסת אותם באמצע השינה.

איך גילית את עולם הפודקאסטים?

הפודקאסט הראשון שיצא לי לשמוע הוא אולי הפודקאסט הישראלי הכי מפורסם: עושים היסטוריה, של רן לוי. יש לו יכולת מופלאה לקחת עובדות היסטוריות משמימות ולהפוך אותן לסיפור מרתק.

שנים אחרי זה הזמינו אותו להרצות במקום העבודה שלי. היה מוזר לראות אותו במציאות אחרי שהתרגלתי להייחס אליו כאל רמקול של מחשב.

מהם הפודקאסטים האהובים עליך?

  • מהסידרה של רן לוי – אחד הפרקים האהובים עליי עוסק במהפכת המכולות. לא חנות מכולת, אלא דווקא המכולות שמעבירים סחורות בים. כן, דווקא בגלל שזה נושא שעל פניו נשמע הכי זניח ומשמים, היכולת של רן לוי לטוות מזה מעשייה היסטורית מרתקת מקבלת הוכחה ניצחת.
  • כחובב של השפה הבינלאומית אספרנטו, אני לומד הרבה מפודקאסט שנקרא Esperanta Retradio. כל יום עולה לפודקאסט פרק קצר שעוסק בנושא אחר. את הטקסט אפשר גם לשמוע וגם לקרוא וזו דרך מצויינת גם ללמוד וגם להשתפר בידיעת השפה.
  • פודקאסט דומה, אבל קצת יותר קשה, נקרא kern.punkto. מגישים אותו בחור ובחורה מגרמניה שבכל שבוע מנהלים שיחה בנושא כלשהו עם מישהו שמתמחה בנושא. בתכנית השתתפו כמה וכמה אספרנטיסטים מישראל.
  • הפודקאסטים של KEXP, תחנת מוזיקה אלטרנטיבית עצמאית מסיאטל, הם אוניברסיטה למי שמחפש מוזיקה “קצת אחרת”.

מה הדברים הכי מגניבים שקרו לך עם הפודקאסט?

התגובות של אנשים שהאזינו ל”קול השלום” לפני ארבעים שנה ופתאום מגלים את התחנה ברשת מרגשות כל פעם מחדש.

זה כולל גם מתנדבים לקיבוצים בארץ, שקול השלום היה התחנה שהם שמעו כל היום וגם אנשים ששירתו בכח האו”ם (יוניפיל) בלבנון והמוזיקה הלועזית של התחנה היתה הגשר שלהם לבית שהשאירו מאחור.

מרגשת במיוחד היתה תגובה שהשאיר מישהו שסבא שלו היה מי שסייע לאייבי נתן ברכישה של הספינה. פשוט לא להאמין כמה העולם קטן.

יש לך טיפ/ים לפודקאסטרים מתחילים?

לא לנסות לחקות אף אחד אלא להביא את עצמכם נטו.

להבדיל מרדיו מסחרי שבו אתה משדר מוזיקה שהעורך הכין ומגבילים אותך בכל פרמטר שקשור בתוכן – פודקאסט הוא ההזדמנות שלך להביא את עצמך במאה אחוז, אז להשתדל להיות הכי אמיתיים ואותנתיים שאתם יכולים.

עוד משהו שבא לך לחלוק עם העולם?

שנים חלמתי על היום שיהיה אפשר להכנס לאוטו ולהאזין לתכניות מכל העולם.

לפני כשנתיים נסענו במנהרות הכרמל, ואתה רגיל שרדיו רגיל מתנתק איך שנכנסים למנהרה. באותו יום שמענו רדיו באינטרנט שמישום מה לא התנתק מתחילת המנהרה ועד סופה. באותו רגע אמרתי וואללה, לפחות חלום אחד התגשם.

אולי יעניין אותך גם:

כתיבת תגובה