פודקאסטרים מדברים: גבי פישמן וצוף פלוטקין

“אנחנו מקווים שיהיו לנו עוד הרבה פרקים של שבירת מיתוסים. וכמובן לארח את פול מקרטני, אנחנו שואפים גבוה :-)”. גבי פישמן וצוף פלוטקין מהפודקאסט ביטלמניה מפיצים את אהבת הביטלס.


ספרו בכמה מילים על הפודקאסט שלכם

הפודקאסט שלנו, ביטלמניה, נולד מהאהבה הבוערת של שנינו לביטלס והתשוקה שלנו להפיץ את סיפור הלהקה בישראל.

אנחנו נמנים על מנהלי קבוצת פייסבוק גדולה ופעילה מאד ששמה “הביטלס – הקבוצה הישראלית”, והיא מהווה במה עבור אלפי החברים שבה להעלות פוסטים, נושאים לדיון, לשתף, להגיב והכל סביב האהבה המשותפת של כולנו ללהקה הכי חשובה שפעלה אי פעם.

במסגרת קבוצת הפייסבוק אנחנו לא מסתפקים רק במרחב הוירטואלי אלא מקיימים מספר מפגשים בשנה, כמו מפגשים לנגינה ושירה משותפת, מסיבות על טהרת להקות שמנגנות ביטלס ועוד.

במסיבה האחרונה, למשל, התארחו בין היתר להקת המג’יקל מיסטרי טור הנהדרת, עידן אלתרמן, עודד טמסוט סולן להקת אומהגומה המצוינת, להקת ביטלג’וק שחבריה הכירו באחד המפגשים שקיימנו, ורבים אחרים.

אנחנו גם נותנים הרצאות על הביטלס עבור חברי הקבוצה ולאחרונה יצרנו שיתוף פעולה עם מוזיאון הביטלס בחולון שמארח את חברי הקבוצה לסיור מיוחד.

בנוסף, אנחנו נמצאים באינסטגרם (BeatlesInIsrael) ומנהלים אתר מיוחד במינו שכתובתו www.thebeatles.co.il, אתר עשיר ומגוון שבו כבר יותר מ-700 תכנים בנושאים שונים שקשורים בביטלס, חלקם אינטרקטיביים.

שנינו מכירים אחד את השנייה הרבה שנים, עוד מימי פורום הביטלס בתפוז, עוד בימים שלפני הפייסבוק, ולמרות ששנינו עוסקים בדברים מאד שונים בחיי היומיום שלנו ואנחנו לא בני אותו גיל, האהבה המשותפת לביטלס חיברה בינינו, ובעשייה משותפת אנחנו מרגישים שהשלם של מה שאנחנו עושים גדול מסך חלקיו.

שנינו נותנים הרצאות בנושא הביטלס, כותבים על הביטלס, גבי מלמד בהתנדבות במסגרת פרויקט ששמו ניצוצות (www.nitzotzot.org.il) את סיפור הביטלס בבתי ספר תיכון וחטיבות ביניים, וצוף מדריכה טיולים לליברפול וללונדון בעקבות הביטלס.

הפודקאסט שלנו, ששמו ביטלמניה, מיועד גם לאנשים שמכירים היטב את הביטלס וגם לכאלה שלא, אבל אוהבים את המוזיקה שלהם ורוצים לגלות עוד.

לכן, מצד אחד אנחנו מציגים כל נושא מתחילתו אבל גם מעמיקים בו. כמו שאנחנו תמיד אומרים, הפודקאסט עוסק בצדדים הפחות מוכרים בהיסטוריה של הביטלס והכוונה היא שאנחנו מספרים את הסיפור שלהם כפי שהוא, גם אם בדרך אנחנו מנפצים את המיתוסים הרבים שנוצרו לאורך השנים.

חשוב להדגיש שכלל ברזל מבחינתנו הוא שכל דבר שאנחנו מספרים מגובה ומבוסס על ראיות ועל עדויות אמינות.

הפודקאסט ביטלמניה מחולק לעונות כאשר בכל עונה 12 פרקים העולים אחת לשבועיים. בכל עונה אנחנו מקדישים שני פרקים לאירוח אורחים מומחים בתחומים שונים הקשורים לביטלס, ומקיימים איתם שיחה שבה הם מביאים זוית ייחודית לסיפור הלהקה.

לדוגמה, כבר ארחנו את יואב קוטנר, שהוא ללא ספק החלוץ מבין מומחי הביטלס בארץ וככזה בעל זכויות רבות, וכן את אלי פיכמן, שהוא אספן התקליטים הגדול ביותר בישראל ובאוסף שלו דגש מיוחד לתקליטי ביטלס.

כל עונה מסתיימת עם פרק מיוחד בעל גוון אישי, ובמהלכו אנחנו משוחחים בינינו על החוויות שלנו סביב הביטלס והמוזיקה שלהם.

בעוד שבועיים יעלה הפרק האחרון של העונה הראשונה ואנחנו יכולים לגלות לך שכבר סיימנו להקליט את העונה השנייה וגם בה נושאים מרתקים ואורחים מיוחדים, אבל זה כל מה שנוכל לגלות בשלב הזה.

חשוב להדגיש שהפודקאסט ביטלמניה מוקלט במסגרת אולפני הרדיו הבינתחומי וזו הזדמנות להודות להם על כל התמיכה שהם נותנים לנו.

ניתן להאזין לנו בספוטיפיי, באתר של הרדיו הבינתחומי (1062fm.co.il), באתר שלנו ובכל האפליקציות.

בנוסף, הקמנו קבוצת פייסבוק ששמה “ביטלמניה – הפודקאסט” ובה ניתן לקבל מידע נוסף על כל פרק, כולל תמונות שקשורות בתוכן שלו ורשימת השירים שמושמעים בו, כולל הקישורים.

אנחנו מאד גאים בכך שהפודקאסט ביטלמניה נמצא במקום מאד גבוה בין 100 הפודקאסטים מכל העולם שקשורים במוזיקה ושהכי מושמעים בישראל ובשיא הגענו למקום ה-8.

ביטלמניה פודקאסט

למה החלטתם להתחיל את הפודקאסט?

לפני כחצי שנה הגענו למסקנה שחסר פודקאסט בעברית על הביטלס, והכוונה לאחד שיתרכז בהיסטוריה של הביטלס ויספר אותה בדיוק כמו שהיא.

הרגשנו שהמסגרת של פודקאסט יכולה להוות נדבך נוסף לפעילות הענפה שלנו שכל כולה עוסקת בלספר את סיפור הלהקה, ועשויה להביא אותנו לקהלים חדשים.

הפידבקים שאנחנו מקבלים מוכיחים שהצלחו עד עכשיו במשימה הזו ויש לנו כבר קהל של אלפי מאזינים נאמנים.

איך גיליתם את עולם הפודקאסטים?

צוף: אני אוהבת ושומעת פודקאסטים כבר כמה שנים, כשהתחום עוד היה בחיתוליו בארץ.

בתור חובבת וסטודנטית להיסטוריה, התחלתי להאזין ל”עושים היסטוריה“, ומשם הכרתי עוד ועוד פודקאסטים בתחומים מגוונים בעברית ובאנגלית.

אני מאוד אוהבת ללמוד ולשמוע סיפורים מעניינים, כך שפודקאסטים ממלאים חלק גדול בחיי – אני שומעת פודקאסטים בנסיעות, בטיסות ואפילו בעבודה כשמתאפשר.

זאת הסיבה שלאחר שהבנתי שאין פודקאסט רציני בעברית על הביטלס ישר פניתי לגבי והצעתי לו שנתחיל – וגבי הפתיע אותי ואמר שהוא חשב בדיוק על אותו הדבר.

גבי: גיליתי את עולם הפודקאסט דרך הבן שלי, איתי, שסיפר לי על העולם המופלא הזה.

כבחור סקרן וצמא ללמוד מגוון רחב של נושאים הוא מאזין לפודקאסטים בתחומים שונים והבנתי שכל מה שאני צריך לעשות הוא להצטייד באפליקציה מתאימה ולבחור נושא שמעניין אותי.

בערך באותו זמן, ידיד שלי, היסטוריון ומחבר ספרים על הביטלס בשם דייויד בדפורד, סיפר לי שהתחיל פודקאסט על הביטלס ששמו Liddypool (כינוי לשם העיר ליברפול, שם הביטלס גדלו ובה דייויד מתגורר).

הדבר הראשון שעשיתי היה לשמוע את הפרק הראשון של הפודקאסט שלו שעסק בחשיבות העיר לצמיחתה והתפתחותה של להקת הביטלס.

ואז שאלתי את עצמי למה שלא נעשה פודקאסט על הביטלס בעברית. וכפי שצוף סיפרה, אז היא פנתה אלי עם אותה הצעה.

מהם הפודקאסטים האהובים עליכם?

גבי: מאחר ועולם הפודקאסטים מאפשר ללמוד כמעט על כל נושא, ואחד מהם עבורי הוא פוליטיקה, התחלתי להאזין לפודקאסט המצוין עושים פוליטיקה עם דפנה ליאל.

אני מאזין לו באפן קבוע והוא עושה לי סדר בהרבה מאד נושאים פוליטיים. אחד מהם שזכור לי לטובה עוסק בכל נושא הבחירות דווקא בצד הטכני: עבודת ועדת הבחירות המרכזית, ספירת הקולות, חישוב מנדט וכדומה.

אבל אני לא מוותר על פודקאסטים על הביטלס וכמו שציינתי ישנם מספר כאלה מאד טובים באנגלית, שאני דואג לא לפספס.

צוף: יש כמה פודקאסטים שאני שומעת בקביעות. מה שנחמד, כמו שגבי אמר, זה שיש מגוון רחב של נושאים שמאפשרים לך לשמוע גם לצורכי לימודים (למשל פודקאסטים על שפות או על היסטוריה), וגם “סתם” להנאה.

אחד הפודקאסטים אחריו אני עוקבת באדיקות הוא “הפודקאסט של היסטוריה גדולה בקטנה“, פודקאסט נהדר של חבר טוב. כסטודנטית לתואר שני בהיסטוריה בריטית, אני מאוד נהנית לשמוע היסטוריונים מתחומים שאני פחות מכירה.

פודקאסטים אחרים שאני אוהבת הם “מה יש בזה?“, שמביאים סיפורים הזויים ומשעשעים, ו”גיבור תרבות“, בו מציגים בכל פרק דמות אייקונית אחת.

מה הדברים הכי מגניבים שקרו לכם עם הפודקאסט?

קודם כל, ששנינו חשבנו על רעיון הקלטת הפודקאסט בנפרד ובאותו הזמן. מאותו רגע הדברים התגלגלו כל כך מהר ומצאנו את עצמנו מקליטים באולפן רדיו אמיתי והתאהבנו בזה לגמרי.

דבר מגניב נוסף היה לארח את יואב קוטנר, האב הרוחני של כל מעריצי הביטלס בישראל. היה מאוד מרגש לראיין את יואב ולשמוע ממנו על התוכנית המיתולוגית שהקליט, “מסע הקסם המסתורי”.

דבר אחרון ואולי הכי מגניב שקרה לנו קשור לפרק שכבר הוקלט אבל עדיין לא עלה, לכן לא נתייחס לתוכן שלו אבל כן לחוויה המגניבה שהייתה סביבו.

מדובר בפרק שבעבודת ההכנה לקראתו עלינו על תחקיר שערך בלוגר ביטלס בשבועות האחרונים, ובו הוא ניפץ את אחד המיתוסים הכי מושרשים בהיסטוריה של הביטלס ושקשור לאבן דרך מאד משמעותית בהתפתחות הלהקה.

הבלוגר הזה הוכיח לא רק שהמיתוס הזה לא נכון אלא הציג את הגרסה האמיתית. מאחר והתחקיר שלו מאד מפורט ומגובה בתיעוד רשמי ומלא אין לנו ספק שהגילוי הזה מרעיש ממש.

כשהתחלנו להקליט את הפרק הזה המשפט הראשון שאמרנו הוא שאם יש סיבה שבגללה התחלנו עם הפודקאסט ביטלמניה היא הפרק המסוים הזה.

ומה הדברים הכי מגניבים שאתם רוצים שיקרו לכם עם הפודקאסט?

אנחנו מקווים שיהיו עוד הרבה פרקים של שבירת מיתוסים. וכמובן לארח את פול מקרטני, אנחנו שואפים גבוה :-).

יש לכם טיפ/ים לפודקאסטרים מתחילים?

תאהבו את מה שאתם עושים, שומעים את ההתלהבות בקול שלכם ובמה שאתם אומרים.

תהיו מקצוענים, גם אם זו הפעם הראשונה שלכם. אל תעשו פודקאסט בצורה חובבנית, על הדרך בסגנון “בוא נזרום ונראה מה יהיה”.

תדאגו שיהיה לכם אולפן מקצועי או לפחות ציוד הקלטה מקצועי ואיכותי.

תעשו תחקירים מעמיקים לפני כל פרק, תכתבו תסריטים מסודרים ותתמקצעו בעריכה. לוקח זמן, אבל זה שווה את זה.

עוד משהו שבא לכם לחלוק עם העולם?

אנחנו מאד שמחים על כל מי שמאזין לפודאקסט ביטלמניה, וכל אחד חשוב לנו.

אנחנו מאד שמחים גם על כל מי שקורא ספרים ומאמרים על הביטלס, ועל כל מי שמצטרף לקבוצה שלנו כדי ללמוד על הלהקה, וגם לשתף ידע.

אבל חשוב לנו להגיד שתמיד רצוי להתייחס לרצון ללמוד על הביטלס ולהכיר פרטים על הסיפור של הלהקה כאל נדבך נוסף מעל הדבר הבסיסי שהוא האהבה למוזיקה שלהם.

לכן, טפחו את האהבה הזו באמצעות האזנה לשירים שכן מי שמאזין למוזיקה של הביטלס הוא זה שמפיק הנאה אמיתית ממה שהלהקה הזו השאירה לעולם.

כל היתר בא רק כדי להשלים ולהעצים את ההנאה הזו. אז תאזינו לביטלס… וגם לפודקאסט ביטלמניה.

אולי יעניין אותך גם:

כתיבת תגובה